Over fotobewerking is al veel geschreven en ik wil er ook mijn ei wel eens over leggen. Overigens zou ik het liever foto ontwikkelen noemen. Dat haalt de negatieve lading er een beetje af en ook het idee dat fotobewerking te maken heeft met de vette kant-en-klaar-filters die in de diverse sociale media zo op een foto te plakken zijn waardoor alle gezichten van plastic lijken.
Om te beginnen zou ik graag het romantische beeld de kop indrukken van de analoge fotografie. Toen deden ze niet aan nabewerking en alles moest gelijk goed gefotografeerd worden. Nou…Vergeet het maar. Bij het ontwikkelen in de DoKa waren de bewerkingen doordrukken en tegenhouden, verloop toepassen, selectie maken, een doezelaar toepassen en het gebruik van maskers geen vreemde technieken. Ook het handmatig retoucheren aan het eind van het ontwikkelproces hoorde bij het ontwikkelen.
Veel beginnende fotografen koesteren een aversie tegen foto bewerken om diverse redenen. Ook hier hoor je vaak het romantische idee dat fotografie authentiek en puur moet zijn. Fotografie moet een getrouwe weergave van de werkelijkheid zijn en bewerking doet afbreuk aan de waarachtigheid van hun werk.
Ook gebrek aan kennis kan een rol spelen. Het leerproces van fotobewerking kan intimiderend en tijdrovend overkomen en beginnende fotografen ontmoedigen.
Ook sociale druk kan een rol spelen. Erkennen dat je je foto’s bewerkt zou er, ook weer door onwetendheid, toe kunnen leiden dat hun bekwaamheid als fotograaf in twijfel wordt getrokken. Al deze factoren kunnen bijdragen aan de aversie van beginnende fotografen tegen fotobewerking terwijl de bewerking feitelijk een krachtig hulpmiddel is om de artistieke visie te verbeteren en de fotografische reis te verrijken.
Zelfs met de meest geavanceerde camera’s komen technische fouten voor. Foto’s kunnen lijden aan belichtingsproblemen, kleurafwijkingen, onscherpte etc…
Fotobewerking stelt een fotograaf in staat om deze tekortkomingen aan te pakken en het beeld op technisch vlak te verfijnen. Door deze zaken achteraf aan te pakken kan een fotograaf zijn beeld verfijnen.
Soms kunnen ongewenste elementen de aandacht van het hoofdonderwerp afleiden. Met behulp van foto bewerken kunnen deze storende elementen worden verwijderd waardoor de focus van de kijker precies daar komt te liggen waar de fotograaf het bedoeld had. Ook ongewenste zaken die ontstaan zijn door even niet op te letten kunnen eenvoudig gecorrigeerd worden. Als voorbeelden noem ik de vaak voorkomende scheve horizon en de ongewenste voorwerpen die uit hoofden “groeien” bij het fotograferen van mensen. Plotseling veranderende lichtomstandigheden en weersveranderingen. Het is nu eenmaal niet allemaal ter plekke te voorkomen maar wees eerlijk…Als fotograaf wil je een dergelijk eindproduct niet afleveren.
Fotobewerking stelt een fotograaf in staat om zijn artistieke visie te versterken. Door middel van kleuraanpassingen, contrastverbeteringen en retouchering kan de fotograaf de sfeer en emotie van een scene intensiveren. Door als fotograaf jouw voorkeur voor specifieke vormen van beeldbewerking te kiezen druk je een persoonlijk stempel op je werk waardoor je je kunt onderscheiden van anderen. Het kan gaan om specifieke kleurgradaties, het spelen met lichteffecten of speciale filters. Het maakt je werk herkenbaar als jouw werk.
Foto’s worden vaak gemaakt voor verschillende doeleinden zoals printpublicaties, sociale media, websites of advertenties. Elk medium heeft specifieke vereisten voor kleurprofielen, formaten en resoluties. Fotobewerking stelt fotografen in staat om hun beelden aan te passen aan deze diverse behoeften waardoor ze in elke context op hun best worden waargenomen.
Hoewel sommigen kritiek hebben op de fotobewerking van een authentiek beeld moet de fotobewerking als een gereedschap gezien worden. Het is een middel waarmee fotografen hun creatieve visie kunnen verfijnen, versterken en uiten en uiteindelijk streven naar dat perfecte plaatje dat anders onbereikbaar zou zijn. Het bewerken van foto’s is een kunst op zich, een proces dat technisch vakmanschap en artistieke gevoeligheid vereist om een beeld te creëren dat zowel betoverend als intrigerend is.
Ik kijk zelf enorm veel naar foto’s van andere fotografen en ik kom er, vooral op facebook, veel tegen die bij hun foto’s schrijven: Komt zo uit de camera. Niks aan gedaan! En eerlijk…Soms denk ik: “Had je maar wel…..”.
Reactie plaatsen
Reacties
Prachtig verwoord
KNAP verslag
Mooi geschreven Gina . Ik heb vroeger menig avond uurtje tot diep in de nacht in de donkere kamer doorgebracht om mijn foto's er mooi uit te laten zien. Het was heerlijk om te doen net zo fijn als het nu is om je foto er mooi uit te laten zien. Als een schilder zich onderscheidt door bepaalde technieken toe te passen. Waarom zou de fotograaf dat dan niet mogen.
Héél goed verwoord Gina! Het is echter wél zo, dat je met diafilm ervoor moest zorgen dat alles wél perfect goed was vanaf de opname. Belichting, compositie, geen storende zaken in het beeld, zien dat het perfect scherp was... Nu, digitaal is alles veel eenvoudiger geworden om een perfect beeld te creëren, en daar zijn vele mogelijkheden en smaken voor hé. Prachtig artikel!
100% mee eens Gina!
Zo mooi geschreven. Heerlijk om te lezen. En ik bewerk ook mijn foto’s. Of het nu met mijn fotocamera is of I-Phone.
Heel mooi verwoord! Helaas ken ik er zelf nog niks van maar ik begrijp je volledig.
En het motiveert me enkel om ermee aan de slag te gaan.
Jij kan schrijven! Het stuk steekt goed in elkaar.
mvg Riet