Verkeerde titel eigenlijk want ik heb geen achtergrondinformatie. Wel wil ik graag iets vertellen over hoe ik naar de achtergrond kijk, wat ik mooi vind en hoe ik dat doe.
Overigens is er op het hele www al heel veel over te vinden maar ik ben van mening dat je nooit genoeg tips kunt krijgen.
Doe er je voordeel mee of negeer ze en doe wat je zelf leuk en mooi vindt. Feitelijk is dat laatste het belangrijkste.
Vaak zie ik mensen fotograferen met hun camera tegen hun gezicht en dan een beetje gebogen over het onderwerp en klikken maar. Ten eerste krijg je allemaal foto’s vanuit eenzelfde perspectief en ten tweede zijn het bijna allemaal foto’s met een rommelige achtergrond. Ga eens laag bij de grond met je camera. Varieer eens hierin en varieer ook met de afstanden. Doe eens een stapje naar links of rechts en kijk wat je ziet. Het maakt de dag en de nacht verschil. Ook al is je onderwerp nog zo mooi, lief en/of aaibaar, als de achtergrond van je foto niet mooi is dan is de hele foto verprutst.
Ik hou niet van drukke achtergronden. Of nee dat zeg ik verkeerd. Soms vind ik druk best mooi maar dan wel gecontroleerd druk en dan bedoel ik met bokeh op de achtergrond of andere bewust toegevoegde zaken. Hoe maak je een foto met een rustige achtergrond?
Kies je onderwerp uit en neem je positie in. Het is mooi als je camera op gelijke hoogte is met je onderwerp. Soms houdt dit in dat je camera op de grond moet liggen. Voor dergelijke gevallen heb ik altijd een zakje of onderliggertje in mijn tas zitten. Neem zoveel afstand als je lens toelaat.
En dan het ALLERBELANGRIJKSTE !!! ZORG DAT ER RUIMTE IS TUSSEN JE ONDERWERP EN DE ACHTERGROND!!!
Dan ga je kijken. Door je oculair of nog gemakkelijker op je schermpje. Dan maak je je diafragma zo groot mogelijk. Je stelt nu enkel scherp op je onderwerp en hebt dus een minimale scherptediepte. Als je wilt kun je nu nog wat inzoomen. Je zult zien dat hoe meer je inzoomt hoe rustiger je achtergrond wordt. Dit is een goede manier om je lens te leren kennen en te oefenen.
Pas wanneer je tevreden bent over de compositie druk je af en geen seconde eerder. Voor de zekerheid gebruik ik meestal mijn afstandsbediening en als ik die vergeten ben gebruik ik de timer. Zo heb ik de grootste kans op scherpe foto’s.
Experimenteer ook een met een beetje overbelichting. Dat kan verrassende resultaten geven.
Ik heb wat voorbeelden uit mijn archief verzameld en zal er wat uitleg bij geven. Vragen zijn uiteraard van harte welkom.
Eerst nog even heel wat anders over de achtergrond. Als je mensen fotografeert let dan extra goed op de achtergrond.
Kijk vooral of er niks uit de hoofden groeit zoals een boom of een paal.
Met de moderne ontwikkelapparatuur is het weliswaar gemakkelijk aan te passen maar opletten scheelt je extra werk.
Ook het totale gebrek aan een achtergrond kan je foto vreselijk saai maken.
Hier heb ik er voor gekozen om de lucht te vervangen door een uit het archief maar dat doe ik met mate.
Ook bij Sneeuwklokjes en andere bloemen pas ik graag de beschreven werkwijze toe.
De grassprieten op foto 1 vind ik rommelig.
Soms heb je niet veel keus. De Koperwiek op foto 1 zat in te bladeren te scharrelen en was zowat gecamoufleerd.
Dan heb je maar een keus en dat is wachten tot er een wat gunstiger gaat zitten en als je geluk hebt gebeurt dat dan.
Zo heb ik het dus graag. De Grutto is zo ver mogelijk ingezoomd met een zo groot mogelijk diafragma.
De Boshyacint is door bladeren heen gefotografeerd naar het licht toe voor het bokeh.
Ook de Hazenpootjes zijn gefotografeerd met tegenlicht terwijl het gras nat was voor mooi bokeh.
Onze kater Joep is geselecteerd in een ontwikkelprogramma waarna de achtergrond bewerkt is.
Bij alle foto's staan de onderwerpen mooi vrij van de achtergrond.
Reactie plaatsen
Reacties
Mooi beschreven, ga het eens proberen.
Erik